درمان گل مژه چشم

درمان گل مژه چشم

گل‌مژه یکی از بیماری‌های شایع چشمی است که به علت عفونت در غدد چربی لبه‌های پک بالا یا پایین ایجاد می‌شود و به شکل یک توده یا جوش پر از چرک مشاهده می‌شود. و اغلب مراجعین به چشم‌پزشکی از تورم، قرمزی و درد آن شکایت دارند. شما نکته مهم در درمان گل‌مژه این است که خودتان اقدام به فشردن یا تخلیه گل‌مژه نکنید و اگر قرمزی و تورم فراتر از پلک به قسمت‌های دیگر صورت کشیده شد، فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای درمان انواع عفونت چشمی مانند گل مژه با دکتر حیدری متخصص چشم‌پزشکی مراجعه نمایید.

گل مژه بر اثر چه ایجاد می‌شود

گل مژه با اصطلاح پزشکی (stye و hordeolum)شناخته می‌شود. و توسط عفونت باکتریایی استاف (Staphylococcus aureus) ایجاد می‌شود. باکتری استافیلوکوک اورئوس معمولاً از تماس مستقیم دست آلود یا اشیاء آلود با چشم ایجاد می‌شود و درمان آن تا حدود زیای به مقاومت باکتری به داروها دارد و باید توسط پزشک تعیین شود.

گل مژه داخل چشم

هنگامی که در داخل یا زیر پلک یک توده یا جوش پر از چرک ایجاد می‌شود، به آن گل‌مژه داخل چشم یا (Internal Hordeolum) می‌گویند.

تفاوت گل مژه با شالازیون

تفاوت بین  گل مژه و شالازیون

برخی افراد عارضه شالازیون را با گل‌مژه جابه‌جا می‌گیرند. هر دو این بیماری‌ها عارضه‌های کیست پلک هستند که شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند. که در ماهیت و علائم آن نهفته است. گل مژه ناشی از عفونت است که در لبه‌های پلک رشد می‌کند و معمولاً به صورت جوش‌های چرکی زرد رنگ مشاهده می‌شود در حالی که شالازیون یک برآمدگی متورم بر روی پلک است که به علت مسدود شدن غده چربی ایجاد می‌شود

گل‌مژه توده قرمز رنگ، دردناک و کوچک است که در پایه‌های مژه‌ها ایجاد می‌شود در حالی که شالازیون دردناک نیست و ظاهر برجسته و سفتی دارد البته به این نکته توجه داشته باشید که شالازیون ممکن است از گل‌مژه داخل چشم ایجاد شود و بزرگ شدن آن به چشم فشار وارد می‌کند و باعث تاری دید می‌شود روش درمان هر دو مشابه است و از کمپرس گرم، تزریق آستروئید یا برداشتن جراحی در صورت لزوم استفاده می‌شود

احتمالاً ابتلاء چه کسانی به گل مژه زیاد است؟

این بیماری به علت رسیدن آلودگی به چشم ایجاد می‌شود و اغلب به خاطر بهداشت ضعیف، استفاده از لوازم آرایش قدیمی یا آلوده ایجاد می‌شود اما به طور کل اشخاص زیر در خطر ابتلا به گل مژه هستند

  • افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند
  • استفاده از لوازم آرایشی چشمی غیر استاندار، کهنه و آلوده
  • افرادی که به صورت مداوم چشم خود را لمس می‌کنند.
  • افرادی که آرایش کهنه چشم خود را پاک نمی‌کنند
  • افرادی بیماری‌های چشمی دیگری مانند پلک ملتهب یا عفونی (بلفاریت) داشته باشید.
  •  افرادی بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، درماتیت سبورئیک دارند و یا با بیماری دیابت درگیر هستند.

علائم گل مژه چیست؟

علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور معمول این علائم در بیمارها مشاهده می‌شود

  1. – تورم، قرمزی، درد یا حساسیت در پلک
  2. – احساس می‌کنید چیزی در چشم شما وجود دارد
  3. – حساسیت به نور شدید
  4. – پوسه پوسه شدن اطراف چشم

این علائم در بسیاری از بیمارهای چشمی مشابه است برای اطمینان بیشتر بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

سریع‌ترین راه‌های درمان گل مژه

در بیشتر موارد، گل مژه به خودی خود از بین می‌رود. اما شما می‌توانید با انجام کارهایی در خانه روند رمان را سرعت ببخشیم
وجود دارد که می‌توانید برای درمان گل‌مژه در خانه انجام دهید. این شامل:

  1. قرار دادن یک کمپرس گرم برروی چشم مانند پارچه گرم و مرطوب و یا کیسه چای گرم روی پلک خود به مدت 5 تا 10 دقیقه. این کار باید 3 تا 5 بار در روز انجام شود.
  2. شستن مرتب دست‌ها
  3. شستن روزانه صورت، و تمیز نگه داشتن اطراف چشم برای شما می‌توانید لبه‌های پلک درگیر را با شامپو بچه و آب گرم تمیز کنید.
  4. چشمان درگیر را دست مالی نکنید این کار منجر به انتشار میکروب و درگیر شدن چشم دیگر می‌شود
  5. خودسرانه عفونت داخل گل‌مژه را تخلیه نکنید
  6. از آرایش چشم تا زمان بهبودی بپرهیزد

در صورت برطرف نشدن گل مژه، شما باید به متخصص چشم مراجعه کنید چشم‌پزشک با تجویز پماد آنتی‌بیوتیک و قطره استریل مخصوص رفع باکتری و یا داروهای خوراکی به درمان چشم شما کمک می‌کند در صورت عدم تأثیر آنتی‌بیوتیک‌های موضعی در موارد نادر نیاز به جراحی است و در این صورت ناحیه چرکی برش و عفونت تخلیه می‌شود.

برای جلوگیری از گل مژه چه کنم؟

برای جلوگیری از مژه، می‌توان موارد کلی را انجام داد اما اصلی‌ترین آن رعایت بهداشت فردی است در ادامه نکاتی که به پیشگیری از این عارضه کمک می‌کند بیان می‌شود

  • اجتناب از لمس چشم با دست‌های آلوده
  • استفاده از لوازم آرایشی و لنزهای تماسی به صورت شخصی و عدم اشتراک‌گذاری آن‌ها
  • رعایت بهداشت لنزهای تماسی و مدیریت بلفاریت در صورت برخورد به آن
  • از کمپرس گرم برای جلوگیری از استفاده از عود مجدد گل‌مژه

با رعایت نکات بالا می‌تواند به احتمال زیاد از عارضه گل‌مژه پیشگیری کنید. همچنین، در صورت نیاز به راهنمایی پزشکی دقیق‌تر، می‌توان با چشم‌پزشک مشورت کرد و نکاتی را در این زمینه کسب کرد.

در پایان

به طور خلاصه، گل‌مژه یک مشکل چشمی موقت، هرچند آزار دهنده است و معمولاً طی چند روز خود به خود برطرف می‌شود. با راه‌کارهای عنوان شده در این مقاله می‌توانید عفونت چشم را درمان و محافظه‌کارانه مدیریت کنید. با این حال، اگر علائم ادامه یافت، توصیه می‌شود برای ارزیابی و درمان مناسب به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این عارضه تنها با معاینه ظاهری چشم قابل تشخصی است و نیازی به انجام هیچ آزمایشی ندارد در صورت که پزشک تشخیص دهد آزمایشی لازم است برای تعیین علائم بیمار و وجود هرگونه مشکل سلامت عمومی ایشان است که به حل مشکل چشم نیز کمک می‌کند.. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر حیدری و یا رزرو نوبت از طریق لینک نسبت به درمان عفوت‌های چشم اقدام نمایید.

منابع

  1. hopkinsmedicine
  2. darmankade
  3. ncbi.nlm.nih

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *